Mene metsään ja voi paremmin!

Lukuisten tutkimusten mukaan jo 20 minuuttia metsässä alentaa verenpainetta, sykettä ja lihasjännitystä. Vastustuskykyä parantavien valkosolujen määrä veressä nousee ja stressihormoni kortisolin määrä vähenee. Maksimivaikutus saavutetaan noin kahdessa tunnissa, ja se kestää useita päiviä.

Jos lenkkireittisi kulkee normaalisti autotien vieressä, poikkea hetkeksi kävelytieltä metsän puolelle. Luonto herättelee aistit ja johtaa ajatukset pois tavalliselta kehältä. Moni kokee olevansa enemmän läsnä hetkessä. Mielessä vellovat konfliktit helpottuvat ja asiat saavat uudet mittasuhteet.

Hiljainen hetki kaverin kanssa

Metsään uppoutumisen menetelmän kehittäneen Jarko Taivasmaan mukaan olennaisinta on rauhoittuminen ja läsnäoleminen.

”Jos menet metsään kaverin kanssa, ja puhutte koko ajan, ette ehdi havainnoida kallioita, kantoja, kiviä ja risuja. Kannattaa sopia yhdessä, että joku osa kävelystä ollaan ihan hiljaa”, Jarko Taivasmaa vinkkaa.

Nuuksio Espoo
Espoon Nuuksio oli viime vuonna Suomen 2. suosituin kansallispuisto. Sinne tehtiin 344 000 käyntiä.

Taivasmaa on huomannut, että metsässä uraohjuskin päästää irti arkikiireistään.

”Kun olemme kävelleet ensin hieman ylämäkeen ja tehneet sen jälkeen harjoituksia 25 minuuttia, kaikki ovat ihan rentoina ja ihmettelevät, että pitääkö tästä nyt lähteä johonkin.”

Metsä ja lapset

Maailmalla luonnon hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon viimeisten kymmenen vuoden aikana.

”Mitattua tietoa luonnon vaikutuksista elimistöön on jo runsaasti. Ihmisen oma kokemus luonnon hyvinvointivaikutuksista on kuitenkin vähintään yhtä merkityksellinen”, sanoo erikoissuunnittelija Joel Erkkonen Metsähallituksen luontopalveluista.

”Kansallispuistossa kävijöille tekemiemme kyselyjen perusteella kokemus sosiaalisesta, fyysisestä ja psyykkisestä hyvinvoinnista ja elämänlaadusta paranee merkittävästi luontoelämysten myötä. Positiivinen vaikutus psyykkiseen hyvinvointiin kestää kaikkein pisimpään.”

Mikä parasta, luonto houkuttelee meidät ihan tavalliset, myös ei-liikunnalliset suomalaiset liikkumaan. Jo ihan pienestä pitäen. Lapsuuden metsäkokemukset näkyvät vielä aikuisenakin ympäristöön kohdistuvissa myönteisissä asenteissa ja luontosuuntautuneisuudessa.

Liikkuminen ja vapaa leikkiminen luonnossa myös kehittää lapsen fyysistä kuntoa ja tehokkaammin kuin muu liikunta, ja kasvavan lapsen aistit kehittyvät. Katsetta joutuu ohjaamaan jatkuvasti eri etäisyyksille ja luonnon ääniä kuunneltaessa kuulo kehittyy tunnistamaan laajalla skaalalla. Epätasaisessa maastossa kulkiessa tasapaino kehittyy. Myös haju- ja tuntoaisti saavat monipuolisesti impulsseja.

1. Stressaatko töissä ja kotona?

Pitkään jatkuessaan stressi aiheuttaa usein niskalihasten kiristymisen, yleisen jännittyneisyyden, päänsärkyä sekä erilaisia sydänperäisiä oireita tai hengenahdistuksen tunnetta. Myös vatsa- ja suolistovaivat ovat yleisiä, vastustuskykykin heikkenee. Myös lyhytkestoisella stressillä voi olla vaikutuksia elimistöön. Verrattain lyhyet stressiajanjaksot heikentävät samalla tavalla vastustuskykyä, jolloin elimistö on alttiimpi tartunnoille ja sairauksille.

Kokeile tätä: Luonnossa käveleminen laukaisee tehokkaasti stressiä. Stressiä voi hälventää sisätiloissakin ihan vain ajattelemalla mielipaikkaansa luonnossa.

2. Poimi unohtumattomia hetkiä

Kiiltomato pimeässä metsässä ja eväät kannonnokassa - lapsuuden muistot pysyvät mielessä huippukokemuksina läpi elämän.

3. Muista lasten paras leikkipaikka

Kansainvälisten tutkimusten mukaan luonto vaikuttaa lapsiin erittäin myönteisesti. Se

  • Kannustaa liikkumaan
  • Vähentää levottomuutta
  • Parantaa keskittymiskykyä
  • Parantaa oppimista
  • Rakentaa yhteisöllisyyttä
  • Tiivistää perhesuhteita
  • Kasvattaa lasten kiinnostusta ympäristöä kohtaan.

4. Aikuisillekin sallittu!

Luontokappaleiden koskettaminen ei ole vain lasten etuoikeus. Aikuinenkin silittää puunkuorta tai tunnustella ohi kulkiessaan pehmeää sammalta.

5. Kivaa tekemistä metsässä:

  • Luonnon tarkkailu
  • Rentoutuminen
  • Pilvien bongaaminen
  • Geokätköily
  • Sienestys
  • Marjastus
  • Villiyrttien poimiminen

6. Ota luonto osaksi arkea

Valitse reitti työpaikalle, kouluun, kauppaan ja harrastuksiin siten, että matka kulkee puistojen, metsien ja rantojen kautta.

7. Kolua luontopolut

Eri puolilla Espoota on yhteensä 26 luontopolkua. Niillä voi kulkea tavallisissa ulkoilujalkineissa; sadekelejä lukuun ottamatta kumisaappaita ei tarvita.