Espoon kaupungin kuntosalit

Espoon liikuntapalveluiden ylläpitämät kuntosalit:

  1. Kalajärvi, Ruskatie 1, 02970 Espoo
  2. Laaksolahden urheilupuisto, Lähdepurontie 1, 02720 Espoo
  3. Leppävaaran urheilupuisto, Veräjäpellonkatu 17, 02650 Espoo
  4. Leppävaaran uimahalli, Veräjäpellonkatu 15, 02650 Espoo
  5. Leppävaaran urheiluhalli, Veräjäpellonkatu 6, 02650 Espoo
  6. Leppävaaran urheilupuiston Kuntokontti, Leppävaaran urheiluaukio (Avoinna vain kesäkaudella, urheilupuiston aukioloaikojen mukaan)
  7. Tapiolan urheiluhalli, Urheilupuistontie 2, 02200 Espoo
  8. Tapiolan urheilupuiston Kuntokontti  (Avoinna vain kesäkaudella, urheilupuiston aukioloaikojen mukaan)
  9. Tapiolan uimahalli, Kirkkopolku 3, 02100 Espoo (Suljettu remontin vuoksi)
  10. Tuulimäen väestönsuojan urheiluhalli, Itätuulenkuja 9, 02100 Espoo
  11. Olarin kuntosali, Yläportti 4 A–B, 02210 Espoo
  12. Espoonlahden uimahalli, Espoonlahdenkuja 4, 02320 Espoo
    +  Espoonlahden urheilupuiston Kuntokontti (Avoinna vain kesäkaudella, urheilupuiston aukioloaikojen mukaan)
  13. Espoonlahden urheiluhalli, Rehtorintie 11, 02320 Espoo
  14. Kannusillanmäen väestönsuoja, Kannusillankatu 4, 02770 Espoo
  15. Keski-Espoon uimahalli, Kaivomestarinkatu 2, 02770 Espoo

Salit

Espoon kaupungin ylläpitämät kuntosalit ovat sijoittuneet tasaisesti ympäri kaupunkia; osa on urheilupuistojen ja uimahallien yhteydessä. Salien sijainnit näet parhaiten Pääkaupunkiseudun palvelukartan avulla

Jokaiselle löytyy jotakin. Kuudessa salissa (Espoonlahti, Keski-Espoo, Kalajärvi, Leppävaara, Olari ja Tapiola) on ohjattua toimintaa, kuten laiteopastusta ja jumpparyhmiä. Keski-Espoossa fysioterapia toimii kuntosalin tiloissa. Osa saleista sopii paremmin voimailijoille ja pidempään sali­treeniä harrastaneille, osa kaikenikäisille 15-vuotiaista eläkeläisiin.

Espoon nettisivuilta (espoo.fi/Liikunta > Liikunta- ja ulkoilupaikat > Kuntosalit) löytyy panoraamakuvia saleista. Uimahallien kassoilta tai liikuntapaikanhoitajilta voi tiedustella mahdollisuutta päästä katselemaan, ovatko laitteet sopivia. Salien aukioloajat ja vapaaharjoitteluajat löytyvät myös nettisivuilta.

Laitteet

Laitteita on 10–20 salia kohti. Vanhempaa laitekantaa pyritään uusimaan muutaman vuoden välein. 

Välineistö käsittää pääsääntöisesti painopakkalaitteita. Espoonlahden yläsalista löytyy erikoisuutena paineilmalaitteita. Lisäksi saleissa on vapaita painoja ja levytankoja. Kannusillanmäen ja Tuulimäen salit soveltuvat hyvin vapaaharjoitteluun ja eritoten voimanostajille; siellä on vapaita painoja ja tilaa keskittyä penkkipunnerrukseen tai jalkakyykkyyn.

Painopakkalaitteissa sopivat säädöt haetaan omalla tuntumalla. Paineilmalaitteissa liikeradat ovat pehmeämpiä ja joustavampia. Paineilmalaitteet sopivat erityisesti kuntoutukseen ja hiukan iäkkäämmille treenaajille sekä heille, joille kuntosali ei ole ennestään tuttu paikka.

Treenit

Olennaista saliharjoittelussa on kuormittaa kehoa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Erilaiset laitteet antavat siihen mahdollisuuden: myöskään aerobisia laitteita, kuten soutulaitetta, kuntopyörää, crosstraineria tai juoksumattoa ei kannata unohtaa.

Suhteellisen huonokuntoisen aloittelijan kannattaa aloittaa varovasti; kevyt venyttely ja vaikkapa kuntopyörän polkeminen ovat sopivaa lämmittelyä.

Aloittelijan kannattaa tehdä painotreenit kevyillä painoilla ja useilla toistoilla. On hyvä oppia alusta lähtien puhtaat liikeradat.

Kuntosalitreenin määrän voi sovittaa oman kuntonsa ja tuntemustensa perusteella. Esimerkiksi 2–3 kertaa viikossa tunnin kerrallaan takaa jo hyvän perustason. Mutta kerta viikossakin on parempi kuin ei ollenkaan.

Kuntosalilaiteopastukset

Liikunnanohjaajat neuvovat kuntosalien vapaaharjoitteluvuorojen aikana kuntosalilaitteiden käyttöä. Ei ennakkoilmoittautumista. Maksuton, uimahalleilla sisäänpääsymaksu.

Opastusten aikataultu löytyvät sivulta espoo.fi/ohjattuliikunta.

Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Espoo liikkuu -lehden talvinumerossa 2016–17. Artikkelia on muokattu 13.6.2018.